مهاجرت از سیستم سانترال به VOIP

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

مهاجرت از سیستم سانترال به VOIP

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

آشنایی با نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو

دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۴۴ ق.ظ

سلام . با قسمت هجدهم از سری مقالات آموزش نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو ویپ سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی VOIP می‌خواهیم به یکی دیگر از مفاهیم و نکات بسیار کاربردی ویپ سیسکو بپردازیم . موضوع مورد بحث این قسمت از بلاگ‌های آموزشی سیسکو همانطور که از عنوان مقاله پیداست ، نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو می‌باشد . با ما همراه باشید .

اصول پردازش تماس در روتر سیسکو :

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام نوشتن Dial Peer‌ها باید به آن آشنایی داشته باشیم ، نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو می‌باشد . به طور کلی دو قانون اصلی به ما کمک می‌کند تا Dial Peer درست را برای هدایت تماس به نقطه‌ی مورد نظر بنویسیم :

  1. در صورتی که یک تماس با چند Dial Peer مختلف Match شود ، آن Dial Peer که الگوی تماس یا Destination Pattern مشخص‌تری دارد انتخاب می‌شود .
  2. هنگامی که روتر سیسکو ، تماس دریافت شده را با یکی از Dial Peer‌های نوشته شده Match کند ، تماس را به سمت مقصد مورد نظر ارسال می‌کند و Dial Peer بعدی را بررسی نمی‌کند . این کار باعث می‌شود تا هیچگونه تداخلی در کار Dial Peer‌ها ایجاد نشود .

برای این که نحوه عملکرد قوانین فوق را به طور کامل درک کنید ، در ادامه چند مثال را مورد بررسی قرار می‌دهیم .

مثال شماره ۱ :

فرض کنید در یک روتر Dial Peerهای زیر نوشته شده است :

نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو

زمانی که یکی از داخلی‌ها شماره ۱۱۳۱۱۱۱ را بگیرد این شماره با هر دو Dial Peer ما Match می‌شود . اما در آخر تماس به کدام سمت ارسال می‌شود ؟

همانطور که گفتیم در صورتی که یک تماس با دو Dial Peer ما Match شود ، الگوی تماس مشخص‌تر انتخاب می‌شود . همانطور که مشاهده می‌کنید Dial Peer شماره دو الگوی مشخص‌تری نسبت به Dial Peer شماره یک دارد ( چرا که Dial Peer شماره ۱ با تعداد بیشتری شماره Match می‌شود  تا Dial Peer شماره دو ) . بنابراین تماس به سمت ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲ ارسال می‌شود .

مثال شماره ۲ :

فرض کنید در یک روتر Dial Peerهای زیر نوشته شده است :

آشنایی با پردازش تماس در روتر سیسکو

حال تصور کنید که کاربر شماره ۱۱۳۱۲۲۲ را شماره‌گیری می‌کند . در این حالت تماس به سمت ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۳ ارسال می‌شود و روتر ۲۲۲ را از آخر شماره حذف می‌کند . چرا که در این حالت تماس به سرعت با Dial Peer شماره ۳ Match می‌شود و تماس به سمت مقصد مورد نظر ارسال می‌شود .

نکته : این قابلیت برای تعیین شماره‌های اضطراری مفید می‌باشد . خدمات ویپ چرا که در صورتی که کاربر به هر دلیلی به جای شماره ۹۱۱ شماره ۹۱۱۱۱ را شماره گیری کند باز هم تماس به سمت ۹۱۱ می‌رود .

نکته : در صورتی که تعداد Dial Peerهای شما زیاد است و امکان تشخیص این امر که شماره مورد نظر شما با کدام Dial Peer می‌تواند Match شود وجود ندارد می‌توانید از کامند ذیل برای تشخیص این موضوع استفاده کنید .

Router # show dialplan number [ شماره مورد نظر ]

نکته : برخی اوقات جلوگیری از همپوشانی Dial Peerها غیر ممکن است . در این حالت باید برای جلوگیری از همپوشانی خلاقیت به خرج داد . به عنوان مثال زمانی که می‌خواهد تماس شما با ۵۵۵۱ Match شود و یک Dial Peer دیگر با …Destination Pattern 5551 وجود دارد می‌توانید از Dial Peerهای ذیل استفاده کنید .

نکات مهم پردازش تماس در روتر سیسکو

در Dial Peer شماره ۲ حرف T باعث می‌شود که کاربر بتواند ۰ تا ۳۲ رقم شماره‌گیری کند . خدمات voip بنابراین کسی که شماره ۵۵۵۱ را می‌گیرد یا باید # را فشار دهد و یا ۱۰ ثانیه صبر کند تا interdigit timeout تمام شود .

مطالب مرتبط با مقاله آموزشی نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو در همین نقطه به پایان می‌رسد . در قسمت بعدی بحث را با یکی از مطالب بسیار مهم دنیای ویپ سیسکو ادامه خواهیم داد . در صورت وجود هرگونه ابهام در مورد مطالب آموزشی می‌توانید از طریق فیلد دیگاه‌ها با کارشناسان گروه ویپینگ در ارتباط باشید .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۴۴ ق.ظ
  • ویرا ویرا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی